قیمت خودرو در بازار دائم در نوسان است. اما
قیمت خودرو این روزها روند عجیبی دارد . علی رغم رکود شدید در بازار
قیمت خودرو دائما تغییر میکند. خریداران نیز انتظار کاهش یا تثبیت
قیمت خودرو را دارند. برای اطلاع از
قیمت خودرو با ما همراه باشید.
به گزارش
جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو حاکی از کاهش قیمت خودروهای پراید از اواخر هفته گذشته تا امروز است به طوری که پراید ۱۵۱ مدل ۱۳۹۹ از ۱۶۹ میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۱۶۸ میلیون تومان رسیده است.
در بین خودروهای پژو، اما نوسانات قیمتی متغیر بوده است به طوری که پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۱۳۹۹ از آخرین روز هفته گذشته تا امروز افزایش قیمت را تجربه کرده است و از ۳۴۸ میلیون تومان در روز چهارنشنبه امروز به ۳۵۵ میلیون تومان رسیده است و در این بین، اما پژو پارسها در این مدت کاهش قیمتها را تجربه کردند به طوری که پژو پارس LX ساده مدل ۱۴۰۰ از ۳۶۲ میلیون تومان در روز چهارشنبه امروز به ۳۶۱ میلیون تومان رسیده است و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز در این مدت ۲ میلیون تومان ارزان شده است و ۳۷۲ میلیون تومان قیمت خورده است.
خودروهای ساینا نیز در این مدت ارزان شدند به طوری که ساینا EX دندهای مدل ۱۴۰۰ نیز از ۲۰۶ میلیون تومان در روز چهارشنبه امروز به ۲۰۵ میلیون تومان رسیده است و مدل ۱۳۹۹ این خودرو نیز از ۱۹۸ میلیون تومان در روز چهارشنبه امروز به ۱۹۷ میلیون تومان رسیده است.
خودروهای سمند نیز در این مدت کاهش قیمتها را تجربه کردند به طوری که سمند LXEF ۷ مدل ۱۳۹۹ از ۳۱۲ میلیون تومان در چهارشنبه گذشته امروز به ۳۱۰ میلیون تومان رسیده است و سمند LX ساده مدل ۱۴۰۰ از ۲۸۷ میلیون تومان در روز چهارشنبه امروز به ۲۸۵ میلیون تومان رسیده است.
قیمت روز خودرو در جدول زیر آمده است:
پیشبینی قیمت خودرو در روزهای آینده
عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارتنیوز گفت: با وجود کاهش نوسانات نرخ ارز، بازار خودرو در شرایطی است که تمایل چندانی به کاهش قیمت ندارد. اما بازار همچنان در رکود است و خرید و فروشی صورت نمیگیرد. اکثر افراد در بازار فروشنده هستند و خریدار کم است. این رکود در حدی است که کاهش نرخ ارز نیز دیگر در قیمتها تاثیرگذار نیست.
پیش از این نیز، بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو به تجارتنیوز گفته بود: قیمت خودرو متاثر از مذاکرات وین و نتیجه و تاثیر نهایی آن بر قیمت ارز است. این دو عامل سریعا تاثیر خود را در بازار نشان میدهند. اما در حال حاضر، بازار با شروع مجدد مذاکرات کمی امیدوار به نظر میرسد. به لحاظ روانی نیز دلار کمی کاهش داشت. اما همچنان باید منتظر نتایج نهایی این مذاکرات و مشاهده تاثیر آن بر قیمتها باشیم.
سردرگمی وزارت صمت در تعیین قیمت خودرو و عرضه در بورس
به گزارش جام جم آنلاین، عرضه کالا در بورس هم بهعنوان راهکاری برای ارتباط مستقیم میان خریدار و فروشنده مطرح بوده و مهمترین دستاورد حضور کالا در بورس، کشف قیمت براساس میزان عرضه و تقاضاست. از سوی دیگر باید توجه داشت بورس کالا محلی برای عرضه کالای واسطهای جهت متناسبشدن قیمت تمامشده کالاست. این ویژگی منحصربهفرد باعث شده در مقاطعی که فشار افکارعمومی به قیمتگذاری خودرو افزایش مییابد بهعنوان یک مُسکن وارد عمل میشود و خودروسازان با آگاهی از کمبود عرضه و احتمال بالای افزایش قیمتها در بورس این طرح را مطرح میکنند.
این طرح در دولتهای گذشته نیز بارها مطرح شد، اما بنا به دلایلی، سرانجام خاصی نداشته است. البته طرح واگذاری خودرو در بورس کالا موافقان و مخالفانی داشته است. فردین آقابزرگی، کارشناس حوزه خودرو بهعنوان یکی از موافقان این طرح در این خصوص میگوید: «با عرضه خودرو در بورس کالا، اختلاف قیمت فعلی محصولات خودروسازان در بازار و کارخانه کاهش خواهد یافت. کشف قیمت با عرضه خودرو در بورس کالا سبب خواهد شد که سفتهبازی و دلالی در بازار آزاد محصولات خودروسازان ازبینبرود.»
در طرف مقابل، تعدادی دیگر از کارشناسان صنعت خودروسازی معتقد هستند که عرضه محصولات خودروسازان در بورس، تأثیر خاصی بر قیمتهای بازار ندارد. درهمینخصوص چندی پیش فربد زاوه گفته بود: «دولت حاضر نیست سازوکار قیمتگذاری در بازار را بهرسمیتبشناسد و تصور میکند میتواند با تصمیمهایی از این دست، ناکارآمدی خود را جبران کند. قیمت محصولات در بورس به بازار نزدیک میشود، ضمن اینکه قیمتهای دستوری در کارخانه منطقی نیستند و نمیتوان انتظار داشت که بورس از آنها تبعیت کند.»
یکی از نقدهای جدی به طرح واگذاری خودرو در بورس، نحوه قیمتگذاری است. چگونه میتوان برای خودروهایی که توسط شورای رقابت و اخیرا سازمان حمایت از مصرفکنندگان قیمتگذاری میشود قیمت پایه تعیین کرد؟ از طرف دیگر فاصله بین قیمت کارخانه و بازار چگونه پر خواهد شد تا این بازار نیز به یک بازار سوداگری تبدیل نشود؟ سوال دیگر اینکه بسیاری از مردم و کارشناسان معتقدند قیمت خودروهای تولید داخل بهنسبت کیفیت آن گران است، اما خودروسازان اعلام میکنند به دلیل این قیمتگذاری، خودرو را با ضرر به فروش میرسانند.
این موضوع چگونه قرار است حل شود؟ با وجود ابهامات فراوان، وزارت صمت در دولت سیزدهم بار دیگر بحث واگذاری خودرو از طریق بورس را مطرح کرد و در نخستین گام قرار بود دو خودروی خارجی دیگنیتی و فیدلیتی را در بورس عرضه کنند. این طرح با وجود تصویب در وزارت صمت برای واگذاری در ۱۸خرداد با مخالفت وزارت صمت مواجه شد تا بار دیگر این وزارتخانه تصمیمهای خود را وتو کند.